over tijd en strategie



In mijn vorige post over prioritijd* | LinkedIn gaat het over het belang van een heldere visie en hoe dit tijd kan besparen bij het nemen van beslissingen. Beslissen is trouwens voor velen in deze onzekere tijden nog moeilijker geworden dan anders. Een visie alleen gaat dit niet oplossen. Een visie blijft een droombeeld dat je nastreeft, maar zonder actie blijft het fictie. Tijd voor actie, tijd voor een strategie. Want de tijd dat we vandaag gewoon kunnen doen zoals we dit gisteren deden ligt ver achter ons.


Om je visie te kunnen realiseren moet je dus de tijd nemen om een strategie te definiëren. De eerste voorwaarde om tot een goede strategie te komen is tijd nemen (het werd tijd dat ik dat nog eens herhaalde). De tijd om je visie af te toetsen tegenover waar je vandaag staat én hoe de wereld rondom jezelf en je organisatie eruit ziet. Je moet dus de tijd (durven) nemen om te kijken naar je eigen rol en die van je naaste medewerkers. Je moet jezelf ook de vraag stellen wat er zou ontbreken in de wereld als jij of je organisatie er niet meer zou zijn.


Daarnaast ga je kijken naar de kloof tussen vandaag en je toekomstbeeld. Hoeveel tijd denk je nodig te hebben om die kloof te dichten? Wat is het eerste dat er moet gebeuren? Welke stappen kan je zetten met zo weinig mogelijk risico om op je stappen terug te moeten keren? Hoe groot mag het risico zijn? Wat is de invloed van de omringende context hierop? Hoe ga je die externe invloeden in de gaten houden? Hoe ga je om met een sterk wijzigende context? Ga je jouw doelen bijstellen? Ga je de beoogde timing bijstellen? Ga je doorbijten? Ga je (bewust) bevriezen? Een strategie vertaal je in een plan A, maar heb je vandaag ook al nagedacht over een plan B (en C)? De wereld gaat nu immers wel heel snel. Het kan misschien geen kwaad om meer dan één scenario voor te bereiden. Ook een KMO moet hier werk van maken. Met "gewoon hard werken" alleen komen we er vandaag niet meer.


Op welke manier wil je dit doen? Of met andere woorden; wat is voor jou belangrijk in de manier waarop we naar onze doelstellingen toewerken? Ligt je focus op operationele efficiëntie, de klant, je product of dienst, je medewerker, ... of op het eco-systeem waar je organisatie deel van uit maakt?


Is je management mee aan boord? Zijn ze capabel? Wat versta je eigenlijk onder 'capabel'? Ben je zelf wel capabel voor de rol die je voor jezelf ziet? Of is je ego aan het woord?

En volgens welke waarden wil je dit doen? Wat is het dna van jouw organisatie dat je vertaald wil zien in gedrag op de werkvloer? Wat is je huidige en gewenste cultuur? Belichaam je die gewenste cultuur zelf al?


After all: "it's not what you preach, it's what you tolerate".

Allemaal voorbeelden van vragen die je moet beantwoorden. En die antwoorden zijn dermate belangrijk dat je je het niet kan veroorloven om hier licht over te gaan. Daarom neem je dus beter de tijd (en de plaats) hiervoor. Er is een reden waarom het werken rond visie en strategie best op een externe locatie gebeurt, en liefst op 2 opeenvolgende dagen. Je kan hierdoor loskoppelen van de "shit of yesterday" en de genomen tijd veel efficiënter en meer diepgaand gebruiken om tot een duidelijke toekomstbeeld te komen, een routebeschrijving met tussenstops en een overzicht van de bagage die je wel of niet moet inladen. Het blijft niet bij een 2daagse. Je moet ook definiëren hoe je de voortgang gaat bewaken, wat je kritische parameters zijn waarop je wil sturen en hoe regelmatig je deze evalueert.


Er zijn gelukkig veel handige methodologieën en frameworks die kunnen gebruikt worden als kapstok doorheen de workshops om tot een visie en een strategie te komen. Belangrijk hierbij om weten is dat je hiervoor best beroep kan doen op externe consultants. Zij brengen de kennis van de methodologie mee, modereren en faciliteren de workshops en alles wat erbij komt kijken zodat jij je kan focussen op waar het écht om gaat; wat wil jij nalaten in deze wereld?



Recente blogs